De Nacht van de Kaap: Hipsters en zeebonken

Katendrecht: het stukje Rotterdam dat ik ken van de verhalen van mijn oma en moeder. Katendrecht: de hoeren en de zeebonken. Katendrecht: het stukje stad aan de andere kant van de Maas, waar je voorheen eigenlijk niet kwam als je er niets te zoeken had. Katendrecht: de Nacht van de Kaap.

 



Met honderden anderen fiets ik over de Coolsingel en de Erasmusbrug. Om me heen kijkend, waan ik me weer even in mijn middelbare schooltijd: hoge taillebroeken, bomberjacks, schoenen met ronde, bolle neuzen en ronde zonnebrillen - de nineties zijn overduidelijk back in town.

Aangekomen bij de 'Hoerenloper' is het een drukte van belang en met moeite vinden we een plekje in de fietsenmenigte. De Rijnhavenbrug die de gemeente ooit 13 miljoen kostte, is tegenwoordig behangen met duizenden hangslotjes en zoals het een echte bezienswaardigheid betaamt, wordt er door talloze Aziatische toeristen lustig op los gefotografeerd. En toegegeven: zelf kan ik het ook niet laten wat kiekjes te nemen van de meest creatieve uitingen op de Liefdesbrug.

Het Deliplein is afgezet met hekken en gekleurde jaren '80 gloeilampen. Podia met live-muziek, kraampjes met hippe tassen en hoedjes, sfeervolle, afgeladen cafeetjes en foodtrucks: de Nacht van de Kaap leeft, bruist en schuimt. Tout hipsterend Rotterdam kom je er tegen. Imposante baarden, hippe bretels, matrozenpakjes, coole tattoo's, kleurige polkadot-jurken en sexy pin-up kapsels: van Rockabilly tot Grunge en alles er tussenin - vanavond kan het allemaal

.

De achteruitgang van de Fenix Food Factory biedt uitstekend zicht op de prachtige vuurwerkshow die traditiegetrouw onderdeel is van de Wereldhavendagen. En alsof de duvel ermee speelt, maakt het luchtspektakel direct plaats voor een stevige plensbui.

"Wat een tyfusweer", hoor ik iemand mompelen in het voorbij gaan. Ik besluit dat laatste drankje niet te bestellen, trek mijn vest over m'n hoofd en begeef me naar mijn fiets. De beschonken passanten groet ik jolig terug. Want dat is wat wij Rotterdammerts doen: altijd blijven lachen.

Minnie Jones

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_0227.jpg