Belangrijke stap voor ontwikkeling Nieuw Kralingen

Kralingen

Gebiedsvisie vastgesteld door gemeenteraad - De ontwikkeling van een nieuwe woonwijk aan het Kralingse Bos wordt concreet.

Op 14 juni 2018 heeft de gemeenteraad de Gebiedsvisie Nieuw Kralingen vastgesteld als leidraad voor de ontwikkeling van de nieuwe woonwijk met een ambitieus en aangepast woonprogramma.

Gemeente Rotterdam zet samen met ontwikkelaars Heijmans en ERA Contour in op de ontwikkeling een nieuwe en duurzame woonwijk met maximaal 800 woningen aan de westkant van het Kralingse Bos.

De ligging van de te realiseren woonwijk is uniek. Aan het Kralingse Bos én vlakbij het bruisende centrum van Rotterdam. Hiermee kan de stad tegemoet komen aan de behoefte van gezinnen met hogere inkomens aan centraal gelegen ruime woningen. Voor Rotterdam is het belangrijk dat er voor deze woningzoekenden een passend woonaanbod is, zodat ze de stad niet hoeven te verlaten. Deze groep Rotterdammers maakt de stad sterker. Het zijn mensen die willen en kunnen investeren in de stad.

Woonprogramma aangepast

Er komen maximaal 800 woningen, waarvan het grootste deel uit koopwoningen bestaat. Het woonprogramma bestaat verder uit ongeveer 80 sociale huurwoningen specifiek voor ouderen, circa 80 middeldure huurwoningen en circa 50 koopwoningen voor de doelgroep met een middeninkomen. Een klein deel van het totaal aantal woningen zal in de vorm van een woonzorgvoorziening ontwikkeld worden. Daarnaast wordt ook een deel van de woningen in de vorm van zelfbouw gerealiseerd. Het woonprogramma is hiermee iets aangepast voor een betere balans in het woningaanbod in de stad.

Planning

Wethouder Simons van stedelijke ontwikkeling is blij met het besluit van de gemeenteraad: “De wens om te bouwen in Nieuw Kralingen is er al sinds 2007. Nu de gebiedsvisie is vastgesteld, kunnen we doorpakken. Waarschijnlijk kan de eerste heipaal al in 2020 de grond in. De vraag naar huizen in Rotterdam is neemt alleen maar toe en het is mooi dat we eindelijk kunnen gaan bouwen.”

Grote variëteit in woningaanbod

Nieuw Kralingen wordt een gedifferentieerde wijk met een grote variëteit aan woningtypologieën. Hierbij wordt gekeken naar Kralingen-Oost. Met de ontwikkeling van Nieuw Kralingen kan de stad het woonaanbod aan centraal gelegen ruime woningen vergroten. Ook kan ze inspelen op de vraag van gezinnen en senioren met hogere inkomens. Aan de noordzijde van de woonwijk ontstaat een nieuwe bedrijvenstrook. Dit wordt een overgangszone tussen het huidige bedrijventerrein en de nieuwe woningen.

Verlegging Bosdreef

Om de kracht van het Kralingse Bos maximaal te benutten is een verlegging van de Bosdreef naar de noordzijde van het plangebied noodzakelijk. Er ontstaat dan een nieuwe noordelijke ontsluitingsroute in het verlengde van de Gordelweg. Van deze route kan een groot deel van het bestaande verkeer op de Bosdreef tussen enerzijds het oosten (o.a. Alexanderpolder) en anderzijds het centrum en de gebieden Noord en Crooswijk gebruik maken.

Verplaatsing uitvoeringslocatie Stadsbeheer

De nieuwe wijk wordt grotendeels ontwikkeld op het braakliggende bedrijventerrein Boezembocht en op het terrein van de uitvoeringslocatie van Stadsbeheer. Dit terrein staat ook wel bekend als de kwekerij van de gemeente Rotterdam. Bijna alle bestaande bedrijven blijven in het gebied actief. De uitvoeringslocatie van Stadsbeheer verhuist naar de Melanchtonweg en de Fairoaksbaan. Daar is genoeg plek voor de opslagfaciliteiten, de kwekerij, het bomendepot en het kantoor van Stadsbeheer.

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_5405.jpg