Investeren in de hofbogen

Oude Noorden

D66 Rotterdam diende vandaag, samen met GroenLinks, SP en CU-SGP, een initiatiefvoorstel in om de Hofbogen in Rotterdam Noord te redden van verkrotting. “Het is tijd dat de gemeente de samenwerking aangaat met de eigenaren van het voormalige luchtspoor,

om te voorkomen dat het gebouw verpauperd, en gaat investeren in het op het dak geplande openbare park”, aldus Brenda Dirkse, woordvoerder buitenruimte van D66 Rotterdam.

 

Het voormalige luchtspoor, tevens Rijksmonument, is eigendom van woningcorporaties Havensteder en Vestia en van ProRail. Zij willen het lekkende dak voor een fors bedrag renoveren zodat de winkels en werkruimtes in de bogen van verdere lekkages verschoond blijven. Als voorwaarde stellen zij dat de gemeente het eigendom van de laatste 5 verkeersbogen, dit zijn bogen waaronder openbare wegen lopen, overneemt.
Andere verkeersbogen zijn al in eigendom van de gemeente. Omdat wethouder Karakus dit niet wil heeft D66 Rotterdam, samen met de drie andere partijen, het heft in handen genomen en een voorstel gedaan. Dirkse: “ProRail wordt door het kabinet gedwongen om afstand te doen van dergelijk vastgoed en omdat het hier om publiek belang gaat, namelijk de veiligheid van de openbare weg, moet de gemeente haar verantwoordelijkheid pakken.
Door het in eigendom nemen van deze verkeersbogen kunnen we bovendien de toekomst van de Hofbogen garanderen en dat vindt een groot deel van de gemeenteraad belangrijk. De bogen zijn niet alleen een Rijksmonument maar ook beeldbepalend voor verschillende wijken in de deelgemeente Noord.”

D66 Rotterdam wil naast de overname van het eigendom van de bogen ook middelen vrijmaken voor de aanleg van een dakpark. Al jaren is het van velen, waaronder bewoners uit de wijk en de deelgemeente Noord, een wens dat op het voormalige luchtspoor een openbaar park verreist. De Agniesebuurt, het Oude Noorden en Bergpolder behoren tot de meest dichtbevolkte en stenige wijken van de stad. Een beetje extra groen zou de wijk en haar 50.000 inwoners enorm goed doen en de fracties zien het dan ook als een gemeentelijke taak deze kans te pakken en een park te realiseren.

 

Gerelateerde artikelen

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_5812.jpg