Grote groei elektrische autokilometers in Rotterdam

In 2020 is het autogebruik in Rotterdam flink schoner geworden. Dit blijkt uit de jaarrapportage Nul Emissie Mobiliteit die de gemeente Rotterdam vandaag heeft gepubliceerd. Ondanks de afname van het totale autogebruik in 2020, mede als gevolg van de coronacrisis, zijn er in 2020 ruim 15 miljoen meer kilometers in de stad elektrisch afgelegd dan in 2019.

Om de groei van het elektrisch rijden mogelijk te maken heeft de gemeente in het afgelopen jaar ruim 680 nieuwe oplaadpunten geplaatst. “We willen het voor mensen zo makkelijk mogelijk maken om elektrisch te rijden”, licht wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) toe. “Ons streven is dat elke nieuwe auto die wordt aangeschaft een elektrische is. Daarom zorgen we ervoor dat er voor alle Rotterdammers op loopafstand van de woning een laadpaal te vinden is”.

In 2020 is bijna twee keer zoveel van het laadnetwerk gebruikgemaakt als in 2019. De elektrische kilometers die in Rotterdam worden gereden zijn volledig CO2-vrij omdat de openbare laadpalen in Rotterdam 100% duurzaam opgewekte stroom leveren. Naast een vermindering van de luchtvervuiling in de stad, leveren de elektrisch gereden kilometers dus ook een bijdrage aan het realiseren van de Rotterdamse klimaatdoelstelling.

Op weg naar een uitstootvrije stad

Rotterdam zet zich op verschillende manieren in om het vervoer in de stad schoner te maken. En dit is nodig want ongeveer een derde van de uitstootvrij en ongeveer een kwart van de luchtverontreiniging in de stad wordt veroorzaakt door vervoer en transport. Naast het stimuleren van het fiets- en ov-gebruik verschoont de gemeente haar eigen voertuigen en werkt de gemeente samen met de logistieke sector aan een emissievrije zone voor stadslogistiek die in 2025 wordt geïntroduceerd.

Een gezonde, aantrekkelijke en schone stad; dat is waar we in Rotterdam van dromen én aan werken. Daarom gaan we voor schone mobiliteit. Het is goed voor de luchtkwaliteit en de gezondheid van de Rotterdammer en het zorgt voor minder CO2-uitstoot, wat belangrijk is voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Elektrische voertuigen zijn stiller en dragen bij aan een aantrekkelijke leefomgeving. Zo maken we de stad duurzaam en toekomstbestendig.

 

Groot deel Rotterdamse woningvoorraad onvoldoende toekomstbestendig

Gemeente wil landelijk stadsvernieuwingsfonds en heeft 3 miljard euro nodig - Een groot deel van de particuliere woonvoorraad in Rotterdam moet toekomstbestendig worden gemaakt. Voor tienduizenden Rotterdamse woningeigenaren in met name de kwetsbare wijken is de stapeling van opgaven onbetaalbaar. Bij deze woningen gaat het bijvoorbeeld om funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en de overstap naar aardgasvrij.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de vitaliteit van 164.000 particuliere woningen in Rotterdam.  Rotterdam is de eerste gemeente die zo’n grootschalig onderzoek heeft gedaan.

 
3 miljoen beschikbaar voor nieuwe ronde CityLab010

Voor het zevende jaar op rij zet het programma CityLab010 van de gemeente Rotterdam haar deuren open voor innovatieve ideeën van Rotterdammers. Dit jaar is ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die Rotterdam sterker uit de coronacrisis helpen.

Er is één doel: sterker uit de crisis komen dan dat de stad erin ging. En dus is CityLab010 onder andere op zoek naar oplossingen voor vernieuwing op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Maar ook creatieve, maatschappelijke oplossingen voor vraagstukken die actueel zijn voor Rotterdam. Toch een fantastisch idee maar past het niet bij de criteria? Drie initiatieven maken kans op een wildcard.

 
Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

 

 
IMG_5615.jpg