Conferentie over toekomst van de Natuur en Milieueducatie in 010
De Natuur en Milieueducatie (NME) staat de laatste jaren flink onder druk. Door een aantal Rotterdamse deelgemeenten werd (en wordt) fors bezuinigd op de gemeentelijke educatiecentra, kinderboerderijen en schooltuinen. Ook lijkt het soms aan centrale regie te ontbreken in de stad.
Misschien wel door de financiële druk en het gebrek aan sturing ontstaan er allerlei nieuwe vormen van samenwerking en aanpak in wijken. Bewoners nemen initiatieven, deelgemeenten zoeken andere (goedkopere) alternatieven. In Noord draaien ouders zelf educatievetuinen, scholen pakken schooltuinieren zelf op in hun directe omgeving en private-organisaties nemen initiatieven om 'de groene educatie' verder vorm te geven. Zo ontstonden er soms verrassende nieuwe initiatieven in de stad. Tijdens de jaarlijkse Groeneconferentie donderdagmiddag 13 december praten we met deskundigen, leerkrachten, bewoners, scholieren en groene-initiatiefnemers over de stand van zaken EN de toekomst van de Natuur - en Milieueducatie in Rotterdam. Het doel is elkaar te inspireren, te vinden en een nieuwe visie te ontwikkelen op NME (of duurzaamheideducatie) voor de kinderen en jongeren in onze stad. >>>
Buurtlab
Organisaties als de Speeldernis en Buurtlab lijken hier en daar in ´het gat´ te springen dat door de (deel)gemeente(n) wordt gecreëerd. Vaak zetten deze clubs met veel enthousiasme veel breder in dan alleen op natuuronderwijs. Maar er zijn ook andere mogelijk partijen in de stad die een bijdrage kunnen bieden aan een vernieuwde aanpak. De stadsboeren van UitJeEigenstad bijvoorbeeld, de 'dakkers' van de de Dakakkers of de mensen van Eetbaar Rotterdam?
Leerlijn
Naast de ontwikkelingen in de wijken is er ook op het onderwijsfront een vernieuwend initiatief ontstaan. De Hogeschool Rotterdam werkt samen met Voortgezet Onderwijs instellingen en het Milieucentrum aan een doorgaande Rotterdamse Leerlijn energie, klimaat en groen binnen en tussen de vakken biologie, aardrijkskunde en natuurkunde in de onderbouw van het Voortgezet onderwijs, gebruikmakend van vigerende methoden en de mogelijkheden voor verbreding en of verdieping door aan te sluiten bij specifieke programma’s en projecten van aanbieders zoals NME, Milieucentrum, RDM-campus Heijplaat, Rotterdam Climate Initiative, DCMR Milieudienst Rijnmond. Aansluitend bij doorgaande leerlijn duurzame ontwikkeling Basisonderwijs willen de initiatiefnemers leerlingen van het Rotterdamse voortgezet onderwijs verzekeren van een onderwijsbasis over duurzaamheid, energie, klimaat en groen. Tijdens de Groeneconferentie vragen we de initiatiefnemers een paar tipjes van de sluier op te lichten.
Milieuvoorlichters
De Rotterdams Milieuvoorlichters, de lespaketten over luchtkwaliteit, duurzaamheid en klimaat van het Milieucentrum sluiten goed aan bij de Rotterdamse leerlijn. Sinds 2006 zijn door het Rotterdams Milieucentrum al ruim 150 jongeren opgeleid en er werden diverse lespaketten ontwikkeld met teksten, raps en videofilms. Dit materiaal wordt tijdens de Groeneconferentie gepresenteerd.
Bron: milieucentrum.rotterdam.nl







